Lorena Endara

. 04/10/2017

Na zdjęciu mężczyzna, który pokazuje mi efekt swojego połowu dzikich krewetek na wybrzeżu Pacyfiku, w Panamie. Fotografia pochodzi z mojego pierwszego projektu reportażowego, który zaczęłam w 2005 roku. Moim celem było prześledzenie całego procesu, który przechodzą krewetki zanim znajdą się na naszych talerzach. Wybrałam krewetki, ponieważ była to jedna z najszybciej rozwijających się wtedy hodowli i powstawało sporo farm krewetkowych w Panamie. Przez około dwa lata przeprowadzałam wywiady i fotografowałam ludzi, którzy produkują, dystrybuują, lub sprzedają krewetki, aby lepiej zrozumieć skąd ta żywność pochodzi i dlaczego jest to zazwyczaj niewidzialne dla klientów. Ten projekt uwzględniał także nadrzędne kwestie globalnego światowego systemu żywności takie jak: identyfikacja, sezonowość, ślady węglowe i inżynieria genetyczna. Bardzo wiele się nauczyłam tworząc ten esej fotograficzny, pomimo tego, że nigdy nie został opublikowany.

Lorena Endara (ur. w 1984 w Panama City, w Panamie) – zaczęła interesować się fotografią w wieku siedemnastu lat i od tego czasu się nią zajmuje. Jej sztuka przynależy zarówno do prywatnych jak i publicznych kolekcji i była wystawiana na całym świecie. Ostatnio, Endara wystawiała swoje prace na Guate Photo podczas Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Pingayo w Muzeum Sztuki Współczesnej w Rzymie. Obecnie mieszka w Los Angeles, w Kalifornii, gdzie uczy oraz tworzy sztukę multimedialną.

This is a photograph of a man showing me his catch of wild shrimp off the Pacific Coast of Panama. It’s from my first documentary project which I started in 2005. My goal was to trace all the stages that shrimp pass through before being served on our plates. I picked shrimp because it was one of the largest growing agricultural commodities at the time and there were a bunch of shrimp farms being created in Panama. For about 2 years, I interviewed and photographed those who produce, distribute, or sell shrimp to better understand where our food comes from, and why this is usually so invisible to consumers. The project also tackled overarching issues on the global food system, such as traceability, seasonality, carbon footprints, and genetic engineering. I learned a lot while creating the photo essay even though it was never published.

Lorena Endara (b. 1984, Panama City, Panama) became interested in photography at the age of seventeen and has been practicing ever since. Her artwork belongs to both private and public collections and has been exhibited throughout the world. Most recently, Endara has exhibited at GuatePhoto, the Pingyao International Photography Festival, and the Contemporary Art Museum in Rome. Endara is currently based out of Los Angeles, California where she teaches and creates multimedia art.

www.pconsal.com